Facebook opent eerste kantoor in Afrika

Vandaag heeft Facebook haar eerste zakelijk kantoor in Afrika geopend, in Johannesburg, Zuid-Afrika, dat bedrijven op het hele continent zal bedienen. Deze stap is in lijn met het streven van Facebook om bedrijven te helpen lokaal en regionaal te groeien en  Afrikaanse adverteerders en mensen beter te bedienen. Mensen willen meer en meer verbonden zijn met de wereld om hun heen en gaan op zoek naar informatie over nieuwe diensten en producten om hun levensstandaard te verbeteren. Tegelijkertijd zijn bedrijven op zoek naar betere, flexibelere en minder gefragmenteerde manieren om mensen te bereiken. 

Facebook streeft ernaar om mensen en bedrijven de mogelijkheid te geven om te delen en te verbinden en dit nieuwe kantoor is de eerste stap in het bevorderen van investeringen in Afrika en gericht op de mensen in Afrika. Het sales team zal zich in eerste instantie focussen op de landen ten zuiden van de Sahara: Kenia, Nigeria en Zuid-Afrika. De teams van Facebook zullen gaan samenwerken met overheden, telecomproviders, bureaus en andere belanghebbenden om lokale oplossingen aan adverteerders en gebruikers te kunnen bieden. 

- 52 procent van de totale advertentie-inkomsten komt van buiten de VS en Canada in het eerste kwartaal van 2015
- Het aantal actieve gebruikers in Afrika is met 20 procent toegenomen. In juni 2015 waren er 120 miljoen mensen in Afrika die gebruik maakte van Facebook, terwijl er dit in september 2014 nog 100 miljoen waren. Meer dan 80 procent van de mensen in Afrika bezoekt Facebook vanaf een mobiele telefoon. 
- Nunu Ntshingila-Njeke zal vanaf september leiding gaan geven aan het Afrikaanse team.  Nunu heeft hiervoor gewerkt aan de uitbreiding van het netwerk van Ogilvy ten zuiden van de Sahara, een gebied van zo'n 27 landen. Ze is gepassioneerd over de rol die technologie en het bevorderen van de sociale integratie hebben in de ontwikkeling van het Afrikaanse continent. 

Statistieken voor Afrika

Maandelijks actieve gebruikers in Afrika: 120 miljoen in het eerste kwartaal van 2015
- Meer dan 80 procent komt naar Facebook via mobiel
- Een toename van 20 procent vergeleken met september 2014

Maandelijks actieve gebruikers in Zuid-Afrika: 
- 12 miljoen maandelijks actieve gebruikers, 11 miljoen maandelijks actieve gebruikers via mobiel
- Meer dan 90 procent komt terug via mobiel

In het midden oosten en Afrika maken nu meer dan 191 miljoen mensen gebruik van Facebook. Meer dan 85 procent of de mensen die iedere maand terugkomen doen dit via mobiel. 


Hieronder vind je citaten van Nicola Mendelsohn, VP van Facebook EMEA en Ari Kesisoglu, regionaal directeur MEA, die vrij te gebruiken zijn. 

“ We are inspired by the incredible ways people and businesses in Africa use Facebook to connect. This momentum in Africa comes on top of strong advertiser partnerships and excellent adoption of our products across all regions. In Q1 2015, 52% of our total ad revenue came from outside the US and Canada. But we’re just getting started. Mobile is not a trend; it’s the fastest development in communications we’ve ever seen. This couldn’t be more true in Africa – where so many people are mobile-only. This new office is a significant milestone for Facebook and our teams want to partner with businesses across the continent. Africa is important to Facebook, and this office is a key part of our strategy to expand our investment and presence across EMEA. Facebook is already a central part of people’s lives in Africa, and with more than a billion people in Africa, we want to do more to help people and businesses connect.„ Nicola Mendelsohn, VP, EMEA, Facebook:
“ Our new African office will support our customers across the continent. We know that a one-size-fits-all approach won't work when it comes to building products and solutions that address diverse needs on the continent, which is why we are committed to creating solutions tailored to people, businesses and specifically for African markets. Our priority for the next few months is to continue the work we are already doing with some clients in this region. We will work more closely with businesses and agencies to understand the challenges, so that we can build solutions that help grow their business. People increasingly want to be connected to the world around them and desire information about new services and products to better their lives. At the same time, businesses need stronger, more flexible and less fragmented ways of reaching people in Sub Saharan Africa. Our mission will be to connect brands and consumers in Africa, creating value for all parties in the process.„ Ari Kesisoglu, Regional Director, MEA, Facebook
Download PDF
Download PDF
Over Facebook

7N60 Communicatie is het PR bureau van Facebook in de Benelux. 

berichten