Facebook kijkt terug op 2015 met Year in Review

Voor het eerst ook een lijst met meest besproken onderwerpen in Nederland

09 DECEMBER 2015

Amsterdam, 9 december - Het einde van het jaar nadert. Voor veel mensen is de decembermaand een tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar, waar we aan dachten en aan het verschil dat we met z'n allen maakten door samen te komen. Vandaag kijkt Facebook terug op de momenten in 2015 die ons ontroerden en inspireerden in het jaarlijkse 'Year in Review' overzicht.

Voor het eerst publiceert Facebook ook een lijst van de meest besproken onderwerpen in Nederland. Daarnaast heeft Facebook een lijst met de meest bezochte plekken in Nederland en een lijst met de meest populaire nieuwe sticker packs samengesteld.

Meest besproken onderwerpen in Nederland:

1. Charlie Hebdo Aanslag
2. Aanslagen in Parijs op 13 November
3. Ali B
4. Tour de France
5. Eurovision Song Festival
6. Griekse Financiële Crisis
7. Syrische Burgeroorlog & Vluchtelingencrisis
8. Sail Amsterdam
9. Aardbeving Nepal
10. Holland’s Next Top Model

Meest bezochte plaatsten in Nederland:

1. De Keukenhof
2. Efteling
3. Diergaarde Blijdorp
4. Rijksmuseum
5. Madame Tussauds Amsterdam
6. Ziggo Dome
7. Heineken Experience
8. Amsterdam ArenA
9. Safaripark Beekse Bergen
10. Zaanse Schans

Meest gebruikte nieuwe stickers in Nederland:

1. Biscuit in Love
2. Minions
3. Bigli Migli
4. The Peanuts Movie
5. Boo and Buddy
6. Rilakkuma
7. Dansfeest
8. SpongeBob
9. Taz
10. The GaMERCaT

Wereldwijd waren dit de meest besproken onderwerpen:

  1. Presidentsverkiezingen in de VS
  2. Aanslagen in Parijs op 13 November
  3. Syrische Burgeroorlog & Vluchtelingencrisis
  4. Aardbeving Nepal
  5. Griekse Financiële Crisis
  6. Homohuwelijk
  7. Strijd tegen ISIS
  8. Charlie Hebdo aanslag
  9. Protesten in Baltimore
  10. Schietpartij Charleston & debat rondom vlag

Meer details over de wereldwijde lijsten en andere toplijsten met bijvoorbeeld films, tv-programma's, entertainers, sporters, plaatsen, nieuwe spellen, of lijsten uit andere landen vind je op de speciale website: yearinreview.fb.com

Werkwijze
Alle Year in Review lijsten (behalve de check-in- en stickerlijsten) zijn samengesteld op basis van hoe vaak een onderwerp genoemd is in Facebook updates tussen 1 januari en 1 december 2015. Om de lijsten samen te stellen is gebruik gemaakt van geaggregeerde en geanonimiseerde data, gerangschikt om een kijkje in het jaar op Facebook te geven.

De lijsten met meest bezochte plaatsen zijn gebaseerd op het aantal Facebook check-ins op deze locatie gedurende 2015. Om de lijsten met stickers samen te stellen heeft Facebook gekeken naar alle sticker packs die in 2015 zijn uitgebracht en deze gerangschikt naar welke stickers gemiddeld per dag het vaakst gebruikt zijn.

Afbeeldingen
Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Facebook

7N60 Communicatie is het PR bureau van Facebook in de Benelux. 

berichten