Meeste Facebookberichten gaan over reizen en vakanties

Facebook presenteert studie naar hoe Facebook gebruikers over vakantie en reizen met elkaar communiceren

17 JANUARI 2014, AMSTERDAM, 17 JANUARI
Samenvatting
Het dromen, plannen, boeken, beleven en terugkijken op een reis op vakantie gebeurt allemaal op Facebook. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 3000 respondenten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië. De resultaten van dit onderzoek, dat samen met Sparkler werd uitgevoerd, tonen aan dat Facebook gebruikers het vaakst berichten en foto's voorbij zien te komen van vrienden die te maken hebben met een van de vijf fases van een vakantie. En juist tijdens de vakantie zijn gebruikers ook heel regelmatig op Facebook te vinden.

Amsterdam, 17 januari - Uit onderzoek van Facebook en onderzoeksbureau Sparkler blijkt dat Facebook een prominente rol heeft in de vijf fases van vakantie onder haar gebruikers: dromen, plannen, boeken, beleven en terugkijken. Tijdens het TravConnect Young Professional Event en ter gelegenheid van de vakantiebeurs, werden de resultaten gepresenteerd door Dorianne Richelle van Facebook Benelux en Andy Pang, Measurement Lead van Facebook UK.

Om meer te weten te komen over hoe Facebook gebruikers het platform gebruiken om over reizen communiceren, vulden ruim 3000 gebruikers in Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk een online survey in. Nog eens zestien heavy users uit Duitsland het Verenigd Koninkrijk hielden twee weken een online dagboek bij. 

Hieronder staan de belangrijkste conclusies per fase op een rijtje:

Dromen

  • 83% geeft aan het leuk te vinden om vakantiefoto's van familie en vrienden te bekijken. Ook als ze zelf niet van plan zijn om (binnenkort) op vakantie te gaan.
  • 52% geeft aan zin in reizen te krijgen als ze Facebook gebruiken, zelfs als ze geen directe plannen hebben.

Plannen

  • 95% gebruikt Facebook voordat ze op vakantie gaan, bijvoorbeeld om plannen met reisgenoten te maken of om relevante pagina's te bezoeken.
  • 85% vindt nuttige aanbevelingen onder vrienden en familie, tegen 74% op tripadvisor.

Boeken

  • 95% gebruikt Facebook voor het boeken en 94% gebruikt Facebook na het boeken voor vakantie-gerelateerde activiteiten. Zij delen bijvoorbeeld een status update met een link naar het hotel of om te laten weten dat ze geboekt hebben.

Beleven

  • 97% van de mensen die online gaan tijdens hun vakantie of reis gebruikt Facebook.
  • 91% hiervan gebruikt Facebook ten minste iedere paar dagen tijdens hun vakantie.

Terugkijken

  • 99% plaatst iets op Facebook na de vakantie, zoals foto's of een reisverslag
  • 32% van deze gebruikers doet dit nog voor ze thuis zijn.

Meer dan de helft van de Facebook gebruikers geeft aan dat ze het vaakst berichten zien van vrienden die over een reis of vakantie gaan. Daarnaast geven respondenten ook aan dat ze de foto's van hun vrienden van een bestemming of hotel betrouwbaarder vinden dan foto's over deze plaatsen die van een reisorganisatie komen. Daarnaast is het zo dat Facebook gebruikers ook juist op vakantie veel op het platform zijn te vinden. Er wordt 'geen vakantie van Facebook' genomen, integendeel. 

Alle informatie over het onderzoek vind je in het boekje: Facebook travel - Near and Now. Interesse in een printversie van het onderzoek? Neem dan contact met ons op. 

Contactpersonen
Download PDF
Download PDF
Over Facebook

7N60 Communicatie is het PR bureau van Facebook in de Benelux. 

berichten